DIMITRIE LEONIDA (1883 1965)

 

Dimitrie Leonida s-a nascut la Falticeni, pe 23 mai 1883. Pregatirea scolara si-a facut-o in mai multe orase la Galati, Buzau, Constanta si Bucuresti -, datorita profesiei tatalui sau, ofiterul Atanase Leonida.

Cum pasiunea pentru o anumita parte a fizicii electricitatea nu a putut fi satisfacuta la Bucuresti, il vom gasi pe tanarul D.L., in anul 1903, frecventand scoala Politehnica din Charlotenburg (Germania), unde se va pregati cu personalitati de seama ale timpului, precum: Otto Intze (creatorul barajelor de greutate care-i poarta numele) si Walter Richel (cel ce construise o locomotiva electrica de mare viteza).

Departe de tara, Leonida isi va alege teme de proiecte legate de aceasta. In anul IV va concepe proiectul "Metropolitanului din Bucuresti", iar proiectul de diploma va avea ca tema "Complexul hidroenergetic al Bistritei langa Bicaz". Se va intoarce in tara in anul 1908 cu titlul de inginer electroenergetician si se va angaja la Primaria capitalei, unde se va ocupa cu introducerea iluminatului electric in Bucuresti. Dupa primul razboi mondial, va fi trimis in strainatate pentru documentare in domeniul organizarii invatamantului in scolile de ucenici. Vizitand Franta, Anglia, Elvetia, Italia si Statele Unite ale Americii, va intra in contact cu mari personalitati ale specialitatii sale; viziteaza laboratoare , santiere, scoli si isi dovedeste inalta tinuta stiintifica, fiind apreciat ca atare si devenind membru al American Association for the Advancement of Science, American Institute of Electrical Engineers, Royal Society of Arts din Londra, Verein Deutcher Ingenieure etc.

Va organiza in tara prima scoala de ucenici electricieni, prima expozitie de Electeicitate (1928) si va continua sa amplifice Muzeul tehnic din Bucuresti, pe care il fondase in 1909. Paralel cu activitatea in cadrul Societatii "Energia" si mai apoi Societatea de Gaz si Electricitate (al carei director a fost intre 1941 1945), D.L. se va dedica invatamantului superior in cadrul Politehnicilor din Timisoara si Bucuresti.

Ia parte activa la planul de electrificare al Romaniei, vazandu-si aplicat (desigur, la dimensiuni incomparabile cu cele din 1907) proiectul hidrocentralei Izvorul Muntelui Bicaz. As dori sa amintesc in acest context un "document" inclus in Buletinul Societatii Regale Romane de Geografie Tomul XLII 1923, cuprins intre filele 100 si 153, semnat de Dimitrie Leonida, inginer electrician, intitulat: "Perspectivele Economiei legate de Valea Bistritei Moldovene" (Conferinta tinuta la Societatea Regala de Geografie), continand si un numar de 141 de figuri, in care se vorbeste si despre o hidrocentrala la Portile de Fier. Pentru activitatea sa, care s-a desfasurat pana in anul 1945, a fost distins cu titlul de Laureat al Premiului de Stat. In anul 1950, a donat statului Muzeul tehnic, care-I poarta numele.

Dimitrie Leonida s-a stins din viata la 14 martie 1965, cu multumirea ca multe din visurile sale din tinerete au devenit realitati si a ramas viu in memoria celor cu care a venit in contact de-a lungul a peste cinci decenii.

Posta romana i-a dedicat in anul 1984 o marca (catalogata sub nr.4248), iar in anul 1983 au fost relizate doua stampile ocazionale la Falticeni. Mentionam de asemeni setul de carti postale emise in 1973, alcatuit din 8 bucati, sub numerele: 1107 1114, reprezentand urmatoarele piese din Muzeul tehnic D.L.: "Dinamul Edison al primei uzine electrice a Teatrului National din Bucuresti", "Aparat de proiectie film Pathe Paris 1918", "Moara taraneasca cu facaie dion Gorj 1870", "Turbina uzinei hidroelectrice Grozavesti 1869", "Sala de masini de forta din muzeu", "Colectia de aparate telefonice", "Suflanta Skoda de la Hunedoara 1883" si "Gramofon tip 1900". Portretul lui D.L. apare si pe cartea postala cod nr. 0026/83.

Ing.Ioan Sahinian